توسعه سریع‌تر دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت دوازدهم
آگوست 6, 2017
چرا حکومت ها در دنیا مخالف رمزگذاری سرتاسر (دوطرفه) E2EE هستند
آگوست 7, 2017

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری به دوربین های مدار بسته دام، دوربین های مدار بسته بولت و دوربین های مدار بسته مکعبی تقسیم بندی می شوند.

توجه داشته باشید این تقسیم بندی به لحاظ ظاهری است و به تفاوت در شکل محفظه ای که لنز و سایر متعلقات دوربین در آن قرار می گیرد، اشاره می کند. به صورت عمومی شکل ظاهری دوربین مداربسته تاثیری در پارامترهای عملکردی دوربین ندارد با این حال شکل ظاهری هر دوربینی معایب و مزیت هایی را ایجاد می کند که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم.

 

دوربین های مدار بسته دام (Dome)

دام به دوربین های مداربسته کروی شکل اطلاق می شود. معایب و مزایای اصلی این نوع دوربین های مداربسته به شرح زیر است.

مقاوم تر

دوربین های مدار بسته دام به لحاظ شکل ظاهری نسبت به سایر اشکال دوربین مدار بسته، در برابر خرابکاری و دستکاری افراد خرابکار مقاوم ترند.

 

عدم امکان تشخیص زاویه دید دوربین

در برخی از دوربین های دام، به لحاظ وجود محافظ شیشه ای امکان تشخیص زاویه دید دوربین وجود ندارد که خود احتمال بروز سوء استفاده در زوایای کور دوربین را کاهش می دهد. همچنین این محافظ شیشه ای مقاومت دوربین را در برابر آسیب و خراب کاری افزایش می دهد.

 

نصب و تغییرات دشوارتر

در برخی از دوربین های مدار بسته دام تغییر زاویه دید دوربین، مستلزم باز کردن دوربین است. این مورد با آنکه ممکن است برای شما یک محدودیت به حساب بیاید، احتمال دستکاری و تغییر زاویه دید دوربین را توسط افراد خرابکار کاهش می دهد.

 

نظارت نامحسوس تر

دوربین های مدار بسته دام، به لحاظ شکل ظاهری، نوع نظارت نا محسوس تری را نسبت به سایر اشکال دوربین مدار بسته القا میکنند. بنابراین در مصارفی که نمی خواهید توجه یا آرامش افراد به خاطر حضور دوربین های مدار بسته بر هم بخورد (مثلا در فروشگاه ها، بیمارستان ها، اتاق انتظار مشتریان و …) بهتر است از دوربین های مدار بسته دام استفاده نمایید.  در مقابل در مواردی که می خواهید نظارت از طریق دوربین های مدار بسته به صورت محسوس تری احساس شود (مانند بانک ها، طلا فروشی ها، پارکینک ها، فضای باز و …) بهتر است از اشکال دیگر دوربین مدار بسته استفاده نمایید.

 

دوربین های مدار بسته بولت (Bullet)

بولت به دوربین های مداربسته با بدنه استوانه ای شکل اطلاق می شود. بسیاری تصور می کنند که دوربین های بولت فواصل دورتری از دوربین های دام می بینند یا امکانات و کیفیت بیشتری دارند که اشتباه است. همانطور که عنوان شد تفاوت دوربین های دام و بولت تنها در شکل محفظه بیرونی آن ها است و شکل ظاهری محفظه تاثیری بر کیفیت دوربین، عمق میدان و مواردی از این دست ندارد. معایب و مزایای اصلی دوربین های مداربسته بولت به شرح زیر است.

 

آسیب پذیر تر

دوربین های مدار بسته بولت به نسبت دوربین های مدار بسته دام در برابر خرابکاری آسیب پذیرترند. به عنوان مثال تغییر زاویه دید آن ها، قطع کابل های ارتباطی و … در این دوربین ها با دشواری کمتری همراه است.

 

نصب و تغییرات آسان تر

نصب دوربین های بولت در مجموع ساده تر از دوربین ها دام است. همچنین تغییر / اصلاح زاویه دید دوربین به راحتی و بدون نیاز به باز کردن محفظه دوربین امکان پذیر است. البته توجه داشته باشید به همین میزان دستکاری و تغییر زاویه دید دوربین برای افراد خرابکار ساده تر خواهد بود. بنابراین باید حتی المقدور این دوربین ها در ارتفاع مناسب نصب شوند تا امکان دسترسی به آن ها توسط افراد متفرقه دشوار باشد.

نصب دوربین های مدار بسته بولت بر روی دیوار ساده تر است. برای نصب دوربین های مدار بسته دام بر روی دیوار نیاز است از یک پایه دیواری (Wall Bracket) استفاده نمایید.

 

نظارت محسوس تر

حضور دوربین های مداربسته بولت به لحاظ شکل خاص ظاهر آن ها نسبت به سایر انواع دوربین های مدار بسته بیشتر احساس می شود. در نتیجه استفاده از آن در محل هایی توصیه می شود که نیاز است نظارت از طریق دوربین های مدار بسته به صورت محسوس تری القا شود (مانند بانک ها، طلا فروش ها، پارکینک ها، فضای باز و …).

 

مشخص بودن زاویه دید دوربین

یکی از عیب های دوربین های مدار بسته بولت، مشخص بودن زاویه دید دوربین است. از این رو یک خرابکار می تواند با تشخیص زاویه دید دوربین، از پشت دوربین (نقطه کور) دوربین وارد شود.

 

در دسترس بودن کابل های ارتباطی از پشت دوربین

بر خلاف دوربین های دام  که می توان در محفظه دوربین کابل های برق و ارتباطی را مخفی کرد، این کابل ها در دوربین های مدار بسته بولت از پشت دوربین قابل دسترس هستند. این موضوع می تواند امکان دستکاری دوربین (قطع کابل برق یا کابل انتقال داده دوربین) را نسبت به دوربین های دام آسان تر نماید. البته این نقطه ضعف در صورت استفاده از باکس های مدیریت کابل (cable management bracket) مرتفع می شود.

 

دوربین های مدار بسته مکعبی (Cube)

مکعبی به دوربین های مداربسته با بدنه مستطیلی یا دایره ای شکل با ضخامت کم اطلاق می شود. معایب و مزایای اصلی این دوربین ها به شرح زیر است.

 

زیباتر

این نوع دوربین های مدار بسته جدیدتر از دوربین های مدار بسته دام و بولت هستند و از نظر ظاهری به نظر خیلی از افراد متفاوت تر و زیباتر به نظر می رسند. بنابراین در محیط هایی که زیبایی ظاهری دوربین مهم است، استفاده از این دوربین ها می تواند یکی از گزینه ها باشد.

 

نصب و تغییرات آسان

تغییر و تنظیم زاوید دید دوربین در دوربین های مدار بسته مکعبی به راحتی قابل انجام است.

 

صرفا برای فضای بسته

این نوع دوربین های مدار بسته برای استفاده در فضای باز و شرایط سخت آب و هوایی طراحی نشده اند و صرفا برای استفاده در محیط های بسته / داخلی مناسب هستند.

 

مشخص بودن زاویه دید دوربین

زاویه دید دوربین های مداربسته مکعبی مشخص است. از این رو یک خرابکار می تواند با تشخیص زاویه دید دوربین، از پشت دوربین (نقطه کور) دوربین وارد شود.

 

آسیب پذیر تر

این نوع دوربین های مدار بسته اغلب دارای بدنه پلاستیکی هستند و به علت نوع طراحی در مقایسه با دوربین های دام نسبت به خرابکاری آسیب پذیرتند (مواردی چون قطع کابل های ارتباطی دوربین، تغییر جهت دوربین، شکستن دوربین و …). بنابراین استفاده از آن ها در محل هایی که احتمال دستکاری و خرابکاری می رود توصیه نمی شود.

 

منعطف تر

برخی از این نوع دوربین ها پایه دار / رومیزی هستند. این نوع دوربین ها بدون نیاز به نصب به سقف یا دیوار با قرار دادن بر روی یک سطح (مانند میز) قابل استفاده بوده و به راحتی قابل جابجایی هستند.

بمنظور خرید دوربین های مدار بسته می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.